Regelzaken, bezoeken, reisjes en mijn jubileum! - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Regelzaken, bezoeken, reisjes en mijn jubileum! - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Regelzaken, bezoeken, reisjes en mijn jubileum!

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Juli 2013 | Indonesië, Pontianak

Wauwww! Vandaag mijn 1 jarig jubileum van mijn verblijf in Indonesië! Precies een jaar geleden stapte ik, nog gewond na de voltooiing van de vierdaagse van Nijmegen, op het vliegtuig om aan de voorbereidingen betreffende de taalcursus in yogja te beginnen! Wat een geweldig jaar en wat een ontwikkeling heb ik doorgemaakt en wat een mooie en vele dingen heb ik kunnen doen en mogen ervaren! Maar de tijd vliegt..! Vreselijk als je eerst nog in maanden kon tellen en het nu al weken worden... Even een korte samenvatting;

Deze maand erg veel proberen te regelen en voorbereidingen getroffen voor de overdracht en al het bezoek dat we nog mochten ontvangen en de dingen die we zelf nog heel graag hier wouden gaan doen! :-)

Eerst 2 weken alleen in Sintang, waar ik toch wel wat afgereist heb.. 

Het weekend naar pontianak waar Winda haar trouwfeest, nu thuis bij haar man had.. Eigenlijk was het vooral zitten, lachen, vertellen wat je doet, spelletjes spelen, foto's maken en uiteraard heel veel eten.. Niet vervelend..;-)  ook was er weer een kookwedstrijd in pontianak waar Adi voor uitgenodigd was. Nu vanuit heel west kalimantan waarbij alle kabupaten (soort deelprovincies) een afgevaardigde hadden en ik mocht mee! Er was hierbij ook een soort van festival in de stad waar ze met lokale producten en etenswaren kwamen. Erg leuk en ik moest me echt inhouden om niet allemaal dingen te gaan kopen.. Ook nog met een broeder bij 2 revalidatiecentra geweest om te overleggen over hulpmiddelen en kinderen en een middagje megamall, bios en westers eten! Na alle luxe weer klaar voor de reis naar Sintang waar de therapie en het werk weer allemaal doorging!

Feron en Nita nodigden me uit om mee te gaan naar Nanga pinoh. Hier was ik ooit al geweest in een revalidatiecentrum van de zusters met Annechien, Maartje en Harold en nu zouden we op de motor (2 uur) heen en langs mooie plekken als een berg en waterval rondrijden...  uiteindelijk met wat regen onderweg en 36 fotoshoots later een gezellig tochtje erop zitten!

Mijn visum was bijna verlopen en dus op maar Kuching! Een half jaar geleden was ik hier ook al geweest en wederom naar dezelfde lodge.. Daar aangekomen naar het Sarawak Cultural Village, erg leuk om te zien hoe de verschillende etnische groepen leven en hun gebruiken, nog de traditionele dansen gezien en uiteraard mocht ik nog even meedansen op het podium.. (gelukkig ken ik geen schaamte meer..;-) ) de dag erop zonder problemen mijn visum voor de laatste 2 maanden geregeld en had ik nog 1 dag om wat leuks te doen. Die avond sprak ik een man/ eigenaar van een bar die vertelde dat hij hulpmiddelen had gesponsord voor een Speciaal onderwijsschool voor kids met CP en autisme. Hij wou wel de volgende dag met me erheen voor een rondleiding! Erg leuk en interessant, super goede apparatuur en mogelijkheden voor therapie! Terug in de lodge aangekomen lag ik even te rusten op de bank toen er een meisje van de krant binnenkwam en aan mij vroeg of ik mee wou naar de Ramadan pasar en heb daarbij mijn krantdebuut in Malaysia ervaren! ;-) erg mooie markt waar je allemaal verschillende soorten koekjes en taartjes en heerlijk eten en drinken kan kopen voor de vastenperiode die 9 juli tot 8 augustus(het suikerfeest) duurt. Verder met haar door kuching gereden en alle hoogtepunten (dan wel vanuit de auto) gezien! De avond heerlijk weer eens aan de bar gehangen, wijn gedronken en met oude en nieuwe vrienden de kuchingtrip afgesloten! Op naar indo voor mijn laatste weken!

In pontianak aangekomen even wachten op het vliegveld tot ik Tjalle en Thirza kon verwelkomen! Verwacht je 2 witte mensen... Nou volgens mij waren hun bruiner dan ik! Heel leuk om ze weer te zien! Even bijgekletst, een  korte tour door ponti, het broederhuis en de school en j.co voor goede koffie gehad en op naar Sintang, waar ze zullen gaan ervaren hoe het er daar aan toe gaat! Helaas 2 kapotte banden en een 12 uur durende busrit verder,  maar dat mocht onze pret niet drukken. Even bijgekomen en door Sintang gereden, een boottocht gemaakt en ook direct ingewijd met karaoke en Indonesische gebruiken! Culinair met het eten van de specialiteiten hond, schildpad, slang, bosvarken, krupuk basah,  en uiteraard de favoriet; ayam bakar! Daarnaast bijna al onze vrienden ontmoet en de werkplekken gezien en zelfs een presentatie bijgewoond over de suikerpalm voor allemaal belangrijke mensen uit de omgeving door Willie Smits en zelfs nog een van ons bij de hogere school van de zusters voor zo'n 75 leerlingen! Bij de Kobus de orang oetans gezien, het longhouse en een tuakje met de Pastoor gedronken, wat de trip aan Sintang compleet maakte! 

Nicky en ik wouden heel graag naar het mooiste natuurpark van west kalimantan... Danau Sentarum! 1 foto was genoeg voor tjal en thirs zodat wij dit konden gaan regelen! Met de auto naar Semitau en overnacht in de kampung om vervolgens de ochtend met de speedboat naar het park te gaan. Wat een geweldig landschap, natuur en je waant je in een 3 op reis aflevering! Geweldig! Onze eerste stop was in bukit tekenang taman, een berg van 130 meter die beklommen kon worden met een trap met een geweldig uitzicht over het meer! En daarnaast een mooie zonsondergang gezien! Teruggekomen werd ons verteld dat ze vergeten waren te zeggen dat rond het schemering daar veel slangen (cobra's) rondzworven en gelukkig wisten we dit pas achteraf.. Getsiederrie! Hier in een soort gastenverblijf gezeten en de volgende dag met de speedboat opgehaald en door naar pulau malayu, een eilandje dat Indonesia met Malaysia scheidt. Hier aangemeerd en gezwommen en van de omgeving genoten! Op de terugweg nog langs de kampung aan het water van de bestuurder van de boot waar we zijn oudste dochter nog behandeld hebben.. Ze was 18 en al sinds haar geboorte beperkt aan haar linkerzijde. Daarna op naar huis waar we 's nachts thuisgekomen erachter kwamen dat we onze huissleutel waren verloren.. Dat werd dus aanbellen bij de buurman... Onze huisbaas..
Daarna bijgekomen en Tjalle en Thirza teruggebracht naar pontianak waar ik ze op het vliegtuig heb gezet! Geweldig dat ze er waren en ze alles hebben kunnen ervaren! 

Morgen zal ik Sanne en Thijs ophalen! Na een jaar zie ik ze eindelijk weer en zal ik ze Sintang en omgeving laten zien! De tijd vliegt en ik zal jullie op de hoogte houden van de laatste activiteiten hier! Tot zover... en tot de volgende update! Bedankt voor alle lieve en leuke berichten! En voor iedereen ook een fijne vakantie gewenst!
Dikke kus! Xx

  • 25 Juli 2013 - 17:53

    Monique:

    Lieve esther,

    Fantastisch om te lezen en te zien wat je allemaal doet aan leuke en vooral ook goede dingen. helaas is het ons niet gelukt om bij je langs te komen we zijn een beetje verslaafd geraakt aan Thailand.....waar we nu ook zijn eigenlijk maar één paar uurtjes vliegen bij jou vandaan.....gelukkig schrijf je veel dus hebben we wel veel meegekregen.....heel veel leuks voor de laatste weken!! En ook alvast sterkte weer in Nederland want die overgang is groot.....helaas .......had je nog maar die makkelijk agenda van Indonesië zul je vaak denken.....dikke kus en morgen ook aan Sanne en Thijs. Veel liefs ook van Edwin xxxx

  • 25 Juli 2013 - 20:52

    Anneke:

    Lieve Esther,

    En nu is het dus volop jouw beurt om de mensen te laten zien waar jij het afgelopen jaar hebt gewoond, gewerkt etc. Dat moet geweldig voelen, want volgens mij is het helemaal jouw "thuis". En ondertussen nog mooi de reisjes doen die je nog zo graag wilt, want pas inderdaad maar op, eerst waren het nog maanden nu worden het weken! Maar respect, het jaar is voorbij gevlogen en volgens mij heb je nog geen seconde spijt gehad van de beslissing om dit avontuur aan te gaan. Meid, geniet en ervaar wat nog op je pad komt, dit alles neemt niemand maar dan ook niemand van je af! xxx

  • 28 Juli 2013 - 15:02

    Peptjen:

    lieve schat

    Ruim 1 jaar ben je nu ver weg, wat gaat de tijd toch snel en wat heb je in dit jaar niet gedaan en meegemaakt. Geniet van het bezoek van je tweelingzus Sanne en van Thijs je zal vast net als voor alle gasten wel weer een plannetje gemaakt hebben om een paar dagen de sfeer van Borneo te ervaren.
    Geniet er nog maar van de laatste maandjes en weer genoten van je verhalen, het is soms of je er zelf bij bent. Groetjes aan Nicky.

    Liefs Peptjen


  • 30 Juli 2013 - 12:38

    Alice:

    Time flies. Nu je dat zo weer ophaalt van Nijmegen Esther weet ik het weer!
    Nog twee maanden en dan? Hoe zat het ook weer? Nog door naar Australië?
    Blij zeker dat Sanne en Thijs er zijn.
    Klinkt als een zeer actief jaar wat je achter de rug hebt. Veel gezien, geleerd en heel veel levenservaring opgedaan neem ik aan. Dat pakken ze je niet meer af. Volgens mij ook de wereld aan contacten opgedaan. Hartstikke goed. Zegt ook iets over jou dat je zoveel hebt mee kunnen maken. Je bent vast in de smaak gevallen! Geniet nog van de tijd die je daar hebt.
    Liefs van Alice

  • 08 Augustus 2013 - 16:49

    Elsbeth:

    hoi die es
    wat vliegt de tijd
    nog maar 128 dagen en dan zien we je op schiphol
    klinkt nog ver maar het waren er 516 dus dat valt mee
    geniet nog daar en have fun
    liefs elsbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pontianak

Esther

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 43739

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 06 Februari 2018

Reis door Zuid Afrika

25 Juli 2012 - 30 Augustus 2013

reis door Indonesie

Landen bezocht: