Cambodja, bijzonder, mooi en vol tegenstellingen.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Cambodja, bijzonder, mooi en vol tegenstellingen.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Cambodja, bijzonder, mooi en vol tegenstellingen..

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Oktober 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Alweer een snelle update deze keer..

De ochtend vroeg op pad samen met Sam (Amerikaan),Niko en Matthias(duitsers) onze nieuwe vrienden van de duikcursus. We werden met een minivan opgehaald en naar de grens van Thailand en Cambodja naar Poipet te rijden.

Het is een van de armste landen van de wereld en dat is te merken.. Gelijk zie je de grote verschillen met ongelooflijke armoede en straatmensen.. Veel gehandicapten en bedelaars. Om de meter word je iets aangesmeerd en wegen die weer op z'n Indonesisch smerig en slecht zijn. Door onze chauffeur geholpen aan het visum en de grens overgelopen. Vervolgens met de taxi verder naar Siem reap, waar we een paar dagen zouden verblijven. Fietsen gehuurd en lekker al fietsend naar de angkor tempels gereden. Gigantisch groot en indrukwekkend.. We hebben verschillende tempels gezien zoals de Angkor Wat, de bekendste en hoofdtempel die uit vijf torens bestaat, de zowel boeddhistisch als hindoeïstische Bayon tempel, die gekenmerkt wordt door door de glimlachende gezichten.  En de Ta Prohm uiteraard, deze tempel is enigszins in de originele staat gelaten en waar de boomwortels door de tempel groeien... Deze tempel is ook bekend als de TombRaider tempel, van de gelijknamige film! De avond een massage gedaan en heerlijk de lokale lekkernij Amok geprobeerd! Een soort curry met vis! Heerlijk!

De fiets beviel erg goed en hebben nog een dag rondgefietst om zo ook de omliggende dorpjes te zien. Door de heftige regenval was het om Siem raep heen ondergelopen en was de rivier zowat overstroomt.. Wel een mooie tocht! Nog een heuvel beklommen, waardoor we een geweldig uitzocht over de dorpjes kregen en door de regen teruggefietst! Het doet me zo aan Holland denken dit land.. Kouder (maar 20-30 graden) plat en regen! ;-) de avond in de bar afgesloten waarna we afscheid hebben genomen van de mannen en samen door zijn gereist naar Phnom penh.

Regen regen regen! Direct ons visum geregeld en een guesthouse gezocht. Vanwege de regenval waren ook hier overstromingen en  kwam het tot de knieen, de volgende dag 4 oktober was het een feestdag in Cambodja van de boeddhisten, de Pavarana dag, waarbij de mensen offers brachten aan de monniken voor hun voorouders en was het druk op de wegen en iedereen in goed pak en traditione kledij. We hebben eerst een ander hostel gezocht want de vorige had het vreselijkste personeel die ik hier in Azie heb ervaren! We zaten nu praktisch aan de boulevard bij de Mekong rivier en op naar de Killing Fields. Tijdens de onderhandelingen met een tuk tuk chauffeur kwam een man die in een minivan reed ertussen en uiteindelijk mochten we met hem en 4 australiers mee die dit busje met gids hadden geregeld (gratis) dus dat was een mooie deal! Na een korte geschiedenisles  over de vreselijke tijd van toen aangekomen op de killing fields/ Choeung Ek. Wat een indrukwekkende plek en verhalen, de manier waarop alles nog zo goed behouden is en het besef dat dit allemaal pas zo'n 35 jaar geleden gebeurd is. Daarna richting het Tuol Sleng wat voormalig een school was en toentertijd gebruikt werd als soort gevangenis waar mensen gemarteld werden. Vreselijk en hartverscheurend om te zien en alle foto's en filmpjes.. maar goed om te weten wat er allemaal gebeurt is in die tijd.
Daarna met de Aussies een biertje gedronken en langs het grand palace, standbeelden, Mekongrivier, nachtmarkt en tempels gelopen om de laatste avond  Cambodja alweer te ervaren!

Het is snel gegaan! Maar wat een mooi, maar bijzonder land, straks  op naar Vietnam! Eens kijken wat ons dit zal brengen! Dikke kus en tot de volgende update ! Xx

• 06 Oktober 2013 - 11:01

Vanessa En Kees:

Leuk om het weer te lezen. Wij zijn ook zo (maar dan andersom) door Cambodja gereist. Bijzonder land! We zijn benieuwd wat je van Vietnam vindt. En nog meer van Laos en onze meest favoriete plek: Luang Prabangh. Vergeet daar niet een visje met lemongras van de eetmarkt (steegje) te eten. (Ook erg leuk: kookcursus van Tamarind en zelf met de brommer naar de watervallen ;)

Heeeeeel veel plezier!

Xxxx van ons!