We did it! Onze race, de ontlading en missie! - Reisverslag uit Rheenendal, Zuid-Afrika van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu We did it! Onze race, de ontlading en missie! - Reisverslag uit Rheenendal, Zuid-Afrika van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

We did it! Onze race, de ontlading en missie!

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 November 2017 | Zuid-Afrika, Rheenendal

De race! Wat een avontuur, wat hebben we hard gewerkt en mooie dingen gerealiseerd, mensen ontmoet, geïnspireerd, ontroerd, hebben we gelachen, ons gefrustreerd, ziek gevoeld, gezongen, het koud en of warm gehad, gedanst, gegeten, geleerd en meegemaakt! Het begon met de reis naar Port Elizabeth, maar eerst nog de laatste dingen inpakken en t shirts bemachtigen van de school! Alles bepakt, goed brood gehaald en op naar de stad zo'n 3 uur hiervandaan waar we zullen gaan beginnen!
Nog een laatste mooie wandeling langs de boulevard en een lekkere hamburger om ons klaar te stomen voor de trip! In de eerste backpackers ontvangen waar we de laatste voorbereidingen, route doorspreken en afstemmen met de chauffeur (Willem) en meerijder (Morné)! Op naar de tocht, het creëren van awareness en ervaren wat er allemaal bereikt en gedaan kan worden.

Dag 1: PE-Thornhill, 55 km startend met mooi weer, de eerste klimmetjes en grote stukken langs de mooie kust en redelijk goede geasfalteerde wegen! Aangekomen in een geweldige farm met lieve mensen, een geboorte van een lammetje gezien, struisvogels en vele dieren rondlopend op het gigantische stuk land. Ontvangst met een groot stuk chocoladetaart, de film en foto's van de dag uitzoeken, nieuwe route plannen en de avond met pizza afgesloten. Ze hadden de mensen speciaal uitgenodigd in hun restaurant voor ons project, om zo nog meer op te halen en te vertellen over de FASD. Daar spraken we 2 Zwitserse mensen die hier al 6 jaar wonen in de nabijgelegen zebra Lodge die zich ook bezig hielden met community work, maar helaas wel met de branden te maken hebben gehad en alles weer aan het opbouwen zijn, behalve één appartement is alles afgebrand. We waren welkom voor koffie de volgende dag!

Dag 2: Thornhill-Humansdorp-Jeffreysbay 58 km Goed ontbijt samen met de gastvriendelijke familie, als de nieuwe gezinsleden voelend uitgezwaaid en zoals beloofd langs de Zebra Lodge (zo'n 5km verderop) voor koffie en nog meer eten; de crêpes! Een uitzicht waar je u tegen zegt en onze eerste wilde dieren van de reis kunnen zien, vele zebra's gespot op hun land! Afdalingen en de mooie kust voor ons.
Toen begon de Wind wind wind, bijna 40 km tegenwind, en uiteindelijk ook nog wat regen en kou. Er kwam geen eind aan de heuvels maar met ons team en het treintje voor de veiligheid na 40 km Humansdorp bereikt voor een snelle pitstop, warme chocolademelk en koffie. De warmte binnen maakte het lastig om de natte spullen weer aan te trekken maar gelukkig de laatste km térug naar Jeffreysbay wat betekende dat er eindelijk wat wind mee was, en afdalend, wat de sfeer, snelheid en lichaamstemperatuur weer stukken beter maakte! Vooral ook toen we bij de accomodatie kwamen en het uitzicht zagen! Super mooie backpackers met veel ruimte, een pooltafel, een vuurtje buiten en met het strand op de achtergrond een goede afsluiting van de dag!

Dag 3: Humansdorp-Tsitsikamma, 70.5 km, starten met regen!! Veel te vroeg wakker, ons ritme bestaat uit, opstaan, eten(veel!!) fietsen, eten, fietsen, (social) media, eten, en slapen! De dag maar eens begonnen met een potje poolen om 5.45, weer eens wat anders.. daarna de spullen ingepakt in de regen en begon de etappe lekker Hollands tussen de dennenbomen en was het wat vlakker. Na 3 uurtjes fietsen was daar eindelijk onze chauffeur die ons kon opwarmen met koffie, waarna de regen wat minder werd en aangekomen in de backpackers in Tsitsikamma waar we in een tent verbleven! Super Koud en lekker camperen! Maar met (4)extra dekens goed te doen.. Gewoon niet bewegen!

Dag 4: Eindelijk wat beter weer, Esther is al sinds de eerste dag niet lekker en heeft de afgelopen dagen flink afgezien en de fietstocht maakt het natuurlijk niet heel veel beter.. dus (met wat tegenzin)besloten deze dag over te slaan voor haar. Dus samen met Morné op pad en we gingen van Tsitsikamma- door Nature's Valley-Plettenbergbay- een totaal van 40 km! De heuvels en afdalingen worden wat serieuzer nu we de passes gebruiken ipv de normale wegen! Ons startpunt was op een (zo gaven de borden aan) afgesloten weg, maar onze chauffeur verzekerde ons dat dit prima te doen was, de afdalingen op verlate bergwegen met af en toe wat asfalt missend, bomen die middenop de weg groeiden en wat slangen na een geweldige rit! Wel wetend dat je dan ook weer naar boven mag.. langs de meren en mooie panorama uitzichten van Nature's Valley, waar zich de hoogste bungee jump bevind en de uitzichten van uitgestrekte meren en bergtoppen waren de beklimmingen meer dan waard. Aangekomen in Plettenberg waar we Nederlandse mensen Adje en Ate (oorspronkelijk uit Uithuizen en Tilburg ) troffen, die hier al vele jaren woonden en vrijwilligerswerk deden. Ze hadden ons benaderd via de krant waar we in stonden en waren erg benieuwd naar wat we deden. Ze sponsorde ons via hun stichting en troffen daarna onze Franse huisgenoten Solene en Clemence die speciaal voor ons naar Plett waren afgereisd! Erg gezellig en na een German diner.. jawohl mit apfelstrudel op naar de volgende dag!

Dag 5: Plettenbergbay-Knysna 78.5 km, tour door het denk ik mooiste stuk van de tocht, met verre uitzichten, klein voelen door alle hoogtes en kleuren! De langste etappe, vele klimmetjes en voornamelijk off road wat het een pittige tocht maakte, gelukkig support van een paar kids met high fives en hadden we een jongen op een paard die (helaas sneller dan wijzelf) ons volgde op de lange klim! Uitzichten over Knysna, de heads en waar je ook de schade van de branden van afgelopen juni ziet, hoop krijgt door het groen dat je af en toe weer het ziet opfleuren. Opgepikt door Nico, een helikopterpiloot voor de brandweer, die gastvrijheid tot een grotere dimensie bracht. Scheurend door de zandwegen met zijn bus waar de stoelen achterin waren verwijderd en plaats hadden gemaakt voor de stalling van de fietsen. Zodoende ik mezelf op een houten krukje begaf tussden de fietsen in om balans te houden en uiteindelijk ook nog 5 liftende mensen ons naar het hoogste puntje van de Gauna pass bracht! Een geweldige boerderij, helikopterplatform, (helaas mocht hij sinds een tijd niet meer mensen zo meenemen, dat hadden we natuurlijk even geïnformeerd) uitzichten en vriendelijke staf! Lekker gegeten en gefilosofeerd in de avond en de eerste echte nacht goed geslapen!

Dag 6: Knysna-Sedgefield: 50 km in totaal, vroeg op, rondgelopen en de springboks zien rondlopen, ontbeten met een echt Engels ontbijt, wat ons op deze bekende route mocht gaan helpen! De Knysna phantom pas, homtini pas en seven passes road tot sedgefield! Mooiste moment van de dag en de race so far, de verassing van onze school die op de route stond compleet met vlaggen, gezang en we high fiven gaven om ons hun support te laten voelen! En dat deden we! Bizar en ontroerend, kippenvel en een energie dat het je geeft, je weet waarom je het doet en voor wie! Onze community! Een snelle koffiebreak en medicatie verruiming voor Esther bij de farm waar we verblijven en de verdere weg vervolgen wat ons bekend was. Dat kan een voordeel zijn, maar ook de heuvels waarvan je weet die nog komen gaan! Nog een cola en energiereep tussendoor gekregen bij een trailpark voor hikes en mountainbiken en de gravel even afwisselen met een geasfalteerde weg! Aangekomen in Sedgefield waar we een verfrissende duik namen, want het was zeker 30 graden zeker dus het zeker geen overbodige luxe was! Nog wat wandelend over het strand en bijkomend van de dag met een geweldige zonsondergang, kitesurfers en gezellige mensen!

Dag 7: Sedgefield-seven passes road- Wilderniss - vol energie en gemak begonnen want deze tocht was maar' 30 Km.. dat viel wat tegen en denk dat het misschien wel het zwaarste rit je van alle afgelopen dagen was. De temperatuur was namelijk hoger dan het aantal kilometers en onze chauffeur met onze water en eten voorraad waren we na 3 kilometer al kwijtgeraakt. Langs meren en off road, vele klimmetjes en langs kleine dorpjes aangekomen hoog op een berg in een geweldig mooie farm beland. Met veel vriendelijkheid ontvangen, water en eten in overvloedde was want inmiddels hadden we ook onze chauffeur weer terug gevonden. In de middag nog afgedaald naar het dorp, de beklimming gelift en onze pizza's zijn die avond binnen 5 minuten weggewerkt. Een avond met veel onweer en wind, de eerste dolfijnen en misschien ook wel walvissen gespot vanaf de hoogte, weggedroomd bij het uitzicht en klaar voor dag nummer..

Dag 8: het einde nadert, van de Wilderness - George- Groot Brak Rivier. Totaal 51 km! Om 5.15 wakker wordend van het licht dat de kamer in scheen, toen ik het gordijn wat opzij schoof zag ik de mooiste zonsopgang die ik ooit heb gezien, dit zal een mooie dag worden. En deze begon lekker naar beneden! Daar maakte de mooie heuvels plaats voor de stad waar we onze chauffeur en bijrijder weer troffen om samen door het drukke verkeer te rijden. Langs het vliegveld, om vervolgens weer wat heuvels te krijgen en aan te komen bij een restaurant in Groot Brak Rivier waar we Marianne troffen die ons had benaderd ook via de krant! Ze werkte eerder voor de overheid en was nu veel bezig met community projecten en werkte samen met nog 2 anderen voor een krantje, met een jeugd café, en was een actieve mountainbiker. Na de koffie een presentatie gegeven aan de kids over wat en waarom we deze tocht doen in het jeugdcentrum en na de foto's, nog meer foto's en een mooi extra klimmetje mee naar Marianne en Koos hun huis op een geweldige locatie waar onze fiets een wasbeurt kreeg en nagekeken werden, we voorzien werden van heerlijke lasagne en ze ons de volgende dag zouden vergezellen op de tocht. Op naar George waar onze backpackers verkeerd was geboekt (voor de volgende dag) maar na wat geregel wel plaats was voor ons 2 maar onze chauffeur een andere plek moest gaan zoeken! Gelukkig kende hij wel wat mensen in George die hij op ging zoeken, dus hij zou de volgende dag ons weer komen oppikken!

Dag 9: George- Mosselbay- 48 km en onze laatste echte rit! Opstartproblemen want onze chauffeur was nergens te bekennen! Na wat belletjes en beloftes dat ie er bijna was kwam er geen schot in en zijn we zelf naar onze fietsen en startlocatie gereden! Gelukkig hadden we de autosleutels in beheer! (Een voorgevoel op de vorige avond) Onze chauffeur zou toch vertrekken na deze tocht dus had besloten om dan maar direct te gaan, wat betekende dat onze bijrijder, (held, flexibel, betrouwbaar en geen idee hoe die het heeft kunnen doen) troffen rond 10.00 op de afgesproken plaats, compleet met de auto, eigen auto, fiets en trailer (die we bij Marianne en Koos hadden gestald en sleutels ergens achter verstopt hadden). Uiteindelijk komt het altijd goed..;-) Vanaf ons startpunt werden we door 6 mensen vergezeld, maar eerst een koffie en pitstop die door Marianne geregeld was om de vice burgemeester en raadslid en psycholoog van de Mosselbaai gemeente te ontmoeten, waar we spraken over de race en doelen en ook waar we tegenaan lopen en zo zie je dat deze moeilijkheden overal voorkomen! Voornamelijk is het blijven proberen en hoop houden hetgeen wat nodig blijft om iets te kunnen realiseren! Na de foto's nog een stuk vergezeld door de mountainbike groep en onze rit verder doorgezet naar Mosselbaai! Vanuit ver zagen we al onze eindpunt wat niet altijd betekend dat het dan ook dichtbij is.. onze laatste kilometers door het centrum om bij 'de punt' uit te komen! Wat een ontlading en afgesloten met een welverdiend biertje en naar onze laatste backpackers waar we super verwelkomd werden en de avond zijn gaan braaien, de regen en onweer hebben getrotseerd onder een klein afdakje met teveel mensen! Champagne gedronken om het echt te vieren en inspirerende mensen ontmoet! Een gek gevoel dat het nu echt klaar is, de grote tocht, maar de volgende dag hebben we natuurlijk nog onze eind etappe over de Rheenendalroad om ge finishen op school!

Dag 10: een kort nachtje, lekker ontbijt met pindakaas voor de verandering, de laatste voorbereidingen, klein beetje zenuwen en alles weer op de auto binden om via een koffietent nog even met een goede bak koffie de dag nog beter te beginnen! Op naar het begin van de Rheenendalroad! We kregen 6 rijders en 2 auto's mee, om in een stoet naar de school te rijden. We werden door iemand die in de buurt woont en met toerisme bezig is nog geïnterviewd en werden we bij een nabijgelegen restaurant -waar onze fietsen van gesponsord zijn-, nog getrakteerd op een lekker ijsje. Het was inmiddels al flink opgelopen qua temperatuur. En daar stond dan de hele school, te zingen te dansen, te juichen, versieringen met vlaggen, tekeningen en wat een binnenkomst! Niet te beschrijven wat voor gevoel dit gaf, wat een ontlading en wat een emotie, trotsheid en kracht wat deze support ons gaf. Een programma door de school opgezet met verschillende dansjes, scouting, gezang en dit samen met de officiële bedankjes van de directeur, iemand van de gemeente, leerkrachten en onszelf. Daarna weer terug naar de farm waar we bij konden komen van de afgelopen dagen, wat wel even tijd zal gaan kosten. De auto opgeruimd en op tijd naar bed waar de foto's, filmpjes en appjes binnenstroomden. Overladen en niet te beschrijven hoe de afgelopen weken zijn geweest, wat we neer hebben gezet en op welke manier dit zal worden doorgezet in de toekomst. Bizar om te zien hoe dit elkaar verbind, iets creëert en wegen laat zien voor in de toekomst!

De days en het weekend after, de ochtend waarin je je realiseert wat er is gebeurd, alles probeert neer te zetten in woorden, gedachten en acties. Beginnen met foto's ordenen, filmpjes nalopen, andere promoties afronden, het thuisfront weer een teken van leven geven, het financiële plaatje bekijken en plannen maken voor de volgende week, de doelen die we met alle fondsen kunnen gaan realiseren! Wat zeker een nieuwe challenge gaat worden!
Nog een afsluitend kort tochtje gemaakt op de fiets om het af te leren en afscheid te nemen van Max en Koos, de twee fietsen die ons toch even de hele tocht hebben bijgestaan!

Vele nieuwe mensen leren kennen en door worden geïnspireerd, ruin 486 kilometers in 9 dagen! Leven op bananen, broodjes pindakaas, pasta, pap, muesli kwark en energierepen!
Ge-Wel-Dig! Daarnaast de geweldige support en kracht van de mederijders! Morné vol met humor, energie, dansmoves, regelneef, timing en gezelligheid waarvan we tijdens de tocht hebben genoten! Hem meehebbend heeft het het nog beter gemaakt dan dat het al was, Willem die ons heeft geholpen met het rijden, zijn (soms verzonnen) verhalen, enthousiasme en de liefde en hart voor het fietsen, maar niet altijd even consequent zijn in zijn acties, maar ons van mooie foto's heeft voorzien! En natuurlijk mijn topper Esther! Ziek of misselijk of verzwakt en echt heeft afgezien tijdens de race. Desondanks er steeds weer staan, de kracht en energie en overtuiging die jij uitstraalt en laat zien hoe slecht je je ook voelde is niet te beschrijven! Wat ben jij een geweldig mens! Bedankt voor de mooie tocht, de gezelligheid en de geweldige momenten die we samen hebben meegemaakt! Op naar nog meer avonturen, uitdagingen en Afrika!
*Esther=EstherS!
Volgende keer meer over de afsluitingen en gerealiseerde doelen in Rheenendal! Nog anderhalve week, afsluiten en bijkomen, achterlaten en afscheid nemen, van deze plek en community die ik lief heb en altijd zal bij me dragen!
RACING FOR RHEENENDAL!

• 05 November 2017 - 10:14

Anneke:

Prachtig verhaal! Enorm respect voor wat jullie beide hebben gedaan. En dat terwijl Esther ook ziek was.. Trots mogen jullie zijn!! Geniet nog even van je tijd daar

• 05 November 2017 - 13:18

Leonie:

Topper! Wat een prestatie! En geweldig beschreven! Wij zijn allemaal trots op jou!!!