Vertrokken,opstartproblemen en de eerste indrukken - Reisverslag uit Rheenendal, Zuid-Afrika van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Vertrokken,opstartproblemen en de eerste indrukken - Reisverslag uit Rheenendal, Zuid-Afrika van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Vertrokken,opstartproblemen en de eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 September 2017 | Zuid-Afrika, Rheenendal

Afgezet door mijn moeder en zus vertrokken naar zuid Afrika, via Frankfurt en Johannesburg naar George. In Johannesburg lang bij de bagageband gewacht, maar geen zicht op mijn blauwe backpack, dus even geïnformeerd en bleek dat hij kwijt was. Na anderhalf uur en een zoekbewijs rijker zullen ze hem hopelijk de volgende dag opsturen naar Knysna! Blij dat ik een paar extra spullen had in de rugtas en aan de positieve kant dat het de 7 uur durende wachttijd even verbrak. En heb ik voor morgen een mooi excuus om te shoppen! ;-)

Direct opmerkend dat de zuid-Afrikaanse mensen super lief en vriendelijk zijn, ze willen je graag helpen, een praatje maken en heb vele tips gekregen voor mijn reis en werd al uitgenodigd om koffie te komen drinken.. beetje jammer dat ik de namen en tips qua specifiekheid direct al weer vergeten was, ik zal het maar op de vermoeidheid gooien.

Opgehaald door Esther en nog een uurtje naar Knysna, totale reistijd Groningen-Knysna 29 uur! Dus lekker bijgekletst met Esther met wie ik het project samen zal gaan doen en de andere vrijwilliger Antoin, een Franse jongen die hier totaal 2 maanden is geweest voor het helpen op de farm en zijn engels te verbeteren en over 2 weken weer vertrekt. Grand tour door het mooie huis en zal morgen bij het licht ook daadwerkelijk de schoonheid zien! Want dat is het! Een geweldig uitzicht elke morgen en vooral de zonsondergang is echt prachtig. Kleine tour door het grote gebied gemaakt en alle tenten/huisjes gezien die ze hier verhuren. De staff ontmoet die erg vriendelijk en altijd in zijn voor een praatje, in het Engels of Afrikaans waar je best wat van meekrijgt. Helaas nog geen bagage op dag 2 maar na een paar belletjes werd me verteld dat ze morgen (nu echt) zouden komen!

En dan de werkzaamheden op gaan zetten hier, de vorige vrijwilligster heeft al een en ander op papier gezet en de contacten gelegd, dus eens goed zitten op onze plannen concreet te maken.
We zullen een aantal dingen gaan opzetten, het FAS project met sportlessen en aandacht voor de kinderen. Ook een groentetuin met ze gaan creëren waar ik geld voor op heb gehaald en ze hierdoor praktisch kan laten werken en leren. Daarnaast zal ik hulp bieden bij de sportlessen voor de vrouwen uit het township met hulp van de lokale 'sportschool'. Tenslotte zullen we een training organiseren met de FATT, wat een overheidsorganisatie is, om de docenten op de school bewust te maken van de problematiek en begrip te krijgen voor de leerlingen met FASD. Tijdens de eerste kennismaking op de school met een van de juffen, die hier is voor de kinderen met leerachterstanden, zie je pas hoe erg het eigenlijk is. De groepen hebben hier ongeveer 50 leerlingen op een leerkracht, daarbij wordt er niet/nauwelijks aandacht gegeven aan de kinderen met de achterstanden en zijn ze ze liever kwijt dan rijk. Je ziet ze overal rondlopen rondom de school en mochten ze zich niet gedragen dan worden ze soms gewoon naar huis gestuurd. Ook praten ze over de kinderen alsof ze minder zijn of niet zo veel betekenen en wordt er veel gepest, ook door hun medeklasgenoten. Belangrijk voor hun dat ze extra aandacht krijgen en er iets voor hun georganiseerd wordt zodat ze in hun klas geaccepteerd en opgenomen kunnen worden. Na de introductie op school en we geïntroduceerd zijn als Esther en Essie (de Afrikaanse Nickname die ik inmiddels heb gekregen, omdat het anders erg verwarrend is dat we dezelfde naam hebben) zullen we de maandag woensdag en vrijdagen starten met de lessen en gaan uitbreiden tot meerdere groepen in verschillende leeftijden en niveaus.

Wat sightseeing door Rheenendal de township waarnaast ik verblijf, ongeveer 20'km vanaf Knysna, meegeholpen op het land met aanharken, waar we 5 medewerkers hebben die allerlei klussen in en om de farm doen, omploegen, plantjes kweken in de nursery en zaaien, ook hout hakken en hekken maken om de roofdieren op afstand te houden. En zo ook mijn eerste hardloopkilometers gemaakt met Antoin en vonden we in het huis de zuid afrikaanse versie van het ouderwetse gezelschapsspel monopoly, waar ik het verder niet meer over wil hebben na mijn vele gevangenisbezoeken en keihard ingemaakt te worden!

Er gaan verhalen ronde hier dat er luipaarden rondlopen en het hier krioelt van de (giftige) slangen, spinnen en kleinere roofdieren die inmiddels al 16 kippen hebben doodgemaakt op de farm, er zijn er nog maar 3 overgebleven! Dus hoog tijd voor een wandeling in het natuurpark hier in de buurt dat leidde naar een zwembad, wat een mooie waterval bleek te zijn. Door de bossen en spinnenwebben lopend hopend geen (voornamelijk) slangen tegen te komen! De enige dieren die ik tot nu toe heb gezien zijn enorme insecten vergelijkbaar met die uit Indonesië en bijzondere vogels. Zelf houden we hier dus kippen, koeien, bijen en hebben we een ADHD hond, Teddy die je overal naartoe volgt.. wel gezellig een hardloopmaatje hier! Maar nog geen afstreepmogelijkheid voor the big 5 helaas!

De stad Knysna bezocht, oesters gegeten, want daar staat het hier bekend om! Na mijn bedorven mossel van zo'n 7 jaar geleden stond ik hier niet echt om te springen, maar het was best te doen met veel citroen, peper, zout en tabasco. Alledrie dapper genoeg om ze te eten! Rondgereden door de stad en alleen op de weg ernaar toe zie je al de impact van de bosbranden die hier ruim 3 maanden geleden waren. Een groot deel van voornamelijk het land en huizen zijn erdoor verwoest. Zo zie je hele stukken met afgebrande bossen en huizen midden in een wijk die wel zijn afgebrand en anderen weer niet, de brandweer is al met al zo'n 10 dagen bezig geweest met blussen en moesten grote delen van de bevolking geëvacueerd worden. Langzamerhand zie je het land wel weer wat groener worden en bouwen ze alles weer op.
Onderweg langs allemaal viewing spots geweest en dan zie je de verschillende wijken met enorme villa's , 'the heads' waar de blanken (Afrikaner) wonen en de townships die de overheid ter beschikking stelt voor de voornamelijk kleurlingen, de zwarten en de Aziaten; die samen de 4 bevolkingsgroepen van zuid Afrika, elk met hun eigen talen en leefgewoonten vormen. Iets wat helaas overgebleven is vanuit de apartheid. Bizar dat de verschillen er zijn en je naar je 'kleur' behandeld wordt. Zo hebben we koffie gedronken en geluncht waar je alleen de Afrikaners maar ziet. Heel af en toe een kleurling. Best gek dat dat hier echt nog van toepassing is, om deze termen als kleurling en zwarte überhaupt te gebruiken en wat ik eigenlijk best lastig vind om te accepteren. Wel goed om eens meer te weten van te komen en eens bij stil te staan in de aankomende weken.

Het rustige en farmleven bevalt me tot nu toe best goed, we kunnen alleen met de auto ergens heen, maar verblijven voornamelijk op de farm zelf of kunnen we overdag richting de school wat op zo'n kilometer afstand is. Zodoende moet je jezelf gaan vermaken met sporten, lezen en ga eens proberen een yoga challenge te voltooien de aankomende maand! Een hele opgave vergelijkend met het drukke, actieve en heftige leventje (en persoonlijkheid) in Nederland, maar heb zeker niet te klagen! Op naar de werkzaamheden en het project verder op weg te helpen!

Tot zover de eerste indrukken en het leven op de farm..:-) tot de volgende update!

• 10 September 2017 - 20:12

Manon En Caro:

Wanneer ga je bloggen Es? :) xx

• 10 September 2017 - 20:13

Manon En Caro:

Uhm vloggen bedoelen we ;) autocorrectie :)

• 10 September 2017 - 20:46

Sanne:

Leuk! Succes met de komende periode. Behalve die enge beesten klinkt het echt fantastisch daar en kun je hopelijke veel bereiken! Zet hem op!

• 10 September 2017 - 21:36

Vanessa:

Klinkt goed Esther! Geniet van het Afrikaanse leven en je Al vast ook veel mooie dingen bereiken daar :) grts