Workshops, Pesta, Kerst en op naar periode 2! - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Workshops, Pesta, Kerst en op naar periode 2! - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Workshops, Pesta, Kerst en op naar periode 2!

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 December 2012 | Indonesië, Sintang

Update december alweer.. Zo vreemd dat het alweer het einde van het jaar is.. Normaal gesproken met sneeuw en kou en schaatsen en wintersport! Dit jaar in de warmte met gevoelstemperatuur van 40 graden de kerst vieren!
December begonnen met de busreis naar Pontianak waar we Nicky ontmoette! Maar eerst een laatste dagje samen met Robin in de megamall! Ouderwets shoppen.. Maar vooral veel en westers eten! Genieten! De ochtend met 2 broeders en 2 studenten nog even gebasketbald op het pleintje bij de school achter het broederhuis en ik was zelfs een van de grootste spelers.. Dat ik dat nog mee mag maken! We zijn samen met de broeder en een vriend eerst langs Sabatu geweest, het revalidatiecentrum voor hulp bij een patientje van ons en hebben we Nicky voorgesteld! Daarna lekker ijs uit de kokosnoot gegeten, karaoke gezongen en de avond op de komst van Nicky gedronken!
We hebben met broeder Alex de nieuwe Kathedraal beklommen die in aanbouw is en ik durfde het aan om tot de bovenste koepel te gaan samen met een werknemer! Geweldig uitzicht over Pontianak! De avond met de bus terug naar Sintang.. Hele rit, de bus had pech, knalpot verloren, maar na zo'n 10.5 uur hobbelen aangekomen in Sintang, hier even geslapen in het nieuwe huis en Nicky rondgeleid! We begonnen direct druk met therapie en de middagen workshops bij AKPER, de opleiding tot verpleegkundige gepland hier. Er waren 35 leerlingen die de workshop volgden! Erg leuke groep en het wederom een succes! De zaterdag was er een Festival Budaya Multi Etnis in de stad. Van verschillende etnische groepen een dans uitgevoerd zoals je in Nederland de klompendans zou hebben… vrienden van ons deden mee met de groep van Ambon en wouden dus even een kijkje nemen! Daar aangekomen mochten we linea recta vooraan plaatsnemen en werd Nicky zelfs nog betrokken in een act en werd ze door 8 mannen op een leeuwentroon door de zaal gedragen... Zucht... Waarom zij..??;-) hehe we zouden naar Putusibau willen gaan het weekend maar helaas even voor ons uit moeten schuiven vanwege tijd en communicatie hier.. We gaan proberen het eerste weekend van februari hierheen te gaan!
We mochten weer bij de orang oetan langs bij Kobus, de dag ervoor was er een nieuwe uit Nanga Pinoh gekomen en we hebben even met Mamat mogen spelen, maar hij was net ziek geweest en dus deze keer niet in de kooi.. Maar we waren de volgende keer zeker weer welkom!
Ritueel is om een periode af te sluiten met een feestje! Dus 3x feest.. Welkom Nicky!! Bye bye Robin en de housewarming...(wie staat nu niet in het rijtje.... Ja idd.. Ik had hem ook door) maar saté in huis gehaald, pastasalade gemaakt, mensen uitgenodigd en een erg leuk feestje gehad in ons nieuwe huisje!
Toen was het tijd voor de kerst… begonnen met een Kerstontbijt bij de pastoor!Samen met Jean, de Pastoor en er waren nog meer Nederlanders op bezoek. Totaal met z'n 10en en een heel stuk kaas! Wij waren gelukkig! ;-) De avond de Kerst-mis bijgewoond daarna met een vriendin mee om te eten en de avond lagen de kerstcadeautjes op ons te wachten! Een mooie buit!! De eerste kerstdag bij totaal 6 verschillende huizen langs geweest, een waar vreetfestijn, sate, bakso ( een soort soep) varkensvlees, kip, veel koekjes en cake en chocolade.. en overal weer opnieuw opscheppen! Maar gelukkig kregen we -want we hadden nog niet genoeg gegeten- nog koekjes en sate mee naar huis ;-) De tweede kerstdag met Pastoor Ewaldus op sleeptouw meegegaan! Eerst een kerkdienst bijgewoond die hij leidde voor de kinderen en werden we nog met de moeders van Jezus vergeleken…want wij zijn ook blank..  Deze keer langs 7 families en het Zusterhuis en het Keuscupan! We gingen nu maar even een andere tactiek gebruiken en hebben overal een klein beetje genomen.. maar een record van 8.00-17.00 aan een stuk door gegeten.. en denk dat we echt ver-Indonesischt zijn want (ik schaam me dood) uiteindelijk nog maar een Ayam Bakar gehaald als avondmaal… (pasti 3 kg zwaarder! ) Afgesloten met foute kerstfilmpjes kijken op de bank en het aanschouwen van whatsappjes met foto’s van familie en vrienden aan het gourmetten en met wijntjes… bedankt maar weer ;-) Gelukkig werd ik derde kerstdag nog verwend met 2 kerstpakketjes uit Nederland en had de week ervoor ook al een gekregen van mijn nicht! ( bedankt Pap, Mam, Manon, Thirza, Tjalle, Carolien, Jitske, Hugo en kids!)
En daar kwam het afsluiten van het eerst deel hier, de drie weken inwerktijd voor Nicky zitten erop, het was door de Kerst en vakantieperiode best rustig.. maar we hebben het erg gezellig gehad met z'n drieen! Tijd om Robin uit te zwaaien! Jammer.. Maar zeker een ongelooflijk leuke, mooie en gezellige tijd gehad! Al zoveel hier meegemaakt, maar vanaf nu nog 9 maanden op avontuur met Nicky!! We gaan beginnen! We hebben veel te plannen en in januari komt er meer duidelijkheid over de nieuwe werkzaamheden. De volgende update zal ik hier meer over kunnen vertellen!
Tot zover! We moeten even kijken wat de precieze plannen worden betreft het nieuwe jaar inluiden..! Maar we zullen hem goed beginnen!!
Iedereen een heel goed nieuwjaar gewenst vol gezondheid geluk en liefde!! Dikke kus!

• 28 December 2012 - 14:43

Alice:

Lieve Esther,
    Dank voor de update en het horen over Kerst in summer!
    Hier zijn we in de opmaat naar Oudjaar. Vanavond komen Marcel en Tiara al uit Zwitserland. De rest waarschjnlijk zondag pas. Hout kloven en lekker zelfgemaakte gerechten eten.
    Ja want hout hebben we nodig. Hier is hetgewoon koud :).
    Geen sneeuw helaas.
    Verder is het rustig hier. Nog wel..
    Veel groeten en liefs vanuit Beilen.
    Alice

• 29 December 2012 - 09:50

Brenda:

Essie! Wat gaat de tijd ongelooflijk snel! Geniet nog lekker daar en alvast een hele goede jaarwisseling!!
    xxx

• 29 December 2012 - 18:53

Rian:

Esss! De tijd vliegt inderdaad, dat je daar alweer zo lang zit!
    En Nicky op de leeuwentroon, tja laiverd, t kan niet altijd feest zijn ;)
    Doe rustig aan & goede jaarwisseling!! Dikke kus Rian

• 06 Januari 2013 - 17:06

Peptjen:

lieve esther

van harte gefeliciteerd met je verjaardag tenminste 3 dikke kussen en een dikke knuffel, een hele fijne dag met of zonder appeltaart.
    veel geluk en vooral gezondheid in het nieuwe levensjaar tot snel 38 dagen.

peptjen

• 09 Januari 2013 - 00:04

Inge:

Ha Esther, hoe was het om een nieuw jaar te beginnen en je verjaardag te vieren op een plek vér weg, in een aangename temperatuur, en met allemaal nieuwe vrienden?
    Jouw kennende zal het vast bijzonder zijn geweest!
    Ik feliciteer je een dag te laat maar alsnog mijn hartelijke geluk wensen en hoop dat 2013 nog véél meer aangename verrassingen voor jouw in petto heeft.
    Blijf vooral veel beleven . ik kijk al weer uit naar je volgende bericht.

Dikke zoen, Inge

• 11 Januari 2013 - 08:55

Antoinette Muller-van Den Berg:

ha esther,
    met veel plezier lees ik iedere keer je verhalen. Wat maak je een hoop situaties mee zo anders dan in Nederland. Mijn beeld van de inzet van FT aldaar heb ik geheel en al moeten bijstellen. Ik ben op zoek gegaan naar je mailadres, kon het niet vinden. Ik wil graag wat uitgebreider vertellen hoe het mij afgelopen maanden is vergaan maar dit lijkt me niet de plaats om dat te doen. Dus: mail even je mailadres!
    groetjes Antoinette
    PS ik mail dit met uitzicht op besneeuwde pistes en het sneeuwt als een gek!