Sarawak, where adventure lives.. - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Sarawak, where adventure lives.. - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Sarawak, where adventure lives..

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 December 2013 | Maleisië, Kuching

Na een avondje doorhalen in Bangkok gevlogen via Kuala Lumpur en uiteindelijk aangekomen in Miri! Met de taxi naar het hostel en heerlijk Maleisisch gegeten! De stad is al helemaal in de kerstsferen compleet met het cd aanbod in de winkels en kerstbomen met lampjes en andere kitscherige dingen!

De dag erop het stad wat verkend met de benenwagen, (want het is onmogelijk hier een motor te huren en ook de fietsen waren schaars!)  Zo word je in zuid oost Azië eigenlijk wel vermaakt en worden de activiteiten je zowat in de handen geduwd.. Hier is dat wel even anders, zelf erachter aan gaan en regelen wat we willen gaan doen deze laatste weken  it is!

Miri is een echt olie staatje en je kunt wel zeggen een nieuwe stad, en nog volop in ontwikkeling. Lopend naar het petroleummuseum gegaan, om na een 30 minuten 'beklimming' van de Canada Hill bij 37 graden, bezweet en vermoeid aan te komen het bordje Tutup/ closed aan te treffen.. Gelukkig wel een mooi uitzicht over de stad en hebben we the grand old lady gezien( de eerste olietoren)  Een vriendin van Manon heeft hier gewoond vroeger en zodoende haar oude huis opgezocht en naar nog meer verschillende 'toeristische' plekken gegaan in Miri en onze stamkroeg (1+1 gratis ) ontdekt!

De dag erop vroeg op en op weg naar het Lambir park, dit ligt zo'n 40 minuten vanaf Miri waar mooie watervallen zijn en je goed kunt hiken. Een lodge geregeld voor de nacht en nasi di bunkus ( nasi om mee te nemen ) gehaald en de jungle in gegaan. Een pittige tocht naar de Bukit Pantu met een geweldig mooi uitzicht over het mooie Borneose regenwoud en door naar de Waterval Nibong voor wat verkoeling. Nog heel origineel en we waren de enige voor een half uurtje.. Daar nog met wat lokale mensen gekletst! Fijn om de taal weer wat op te halen na een paar maanden!

De tweede dag begon met regen, gelukkig niet voor lang en met 5 liter water en lunch als proviant begonnen aan een super mooie en zware dagtocht. Compleet met routes door watervallen, riviertjes en bovenop de berg mbv touwen omhoog moeten klimmen. Hierbij werden we gelukkig wel vergezeld door de vele gemuteerde mieren ( zeker 2-3 cm) en bloedzuigers( ze krioelden overal)! Een strakblauwe lucht aan de ene kant, maar op de top zagen we nu ook de andere kant... en die was helemaal zwart! Snel de lunch naar binnen gewerkt en de bewijslast (foto's) vastgelegd en de hoogste tijd om af te dalen! Uiteraard  begon het al direct te regenen! Een echte tropische regenbui en de route die we terug moesten werd een gevaarlijk pad .. de weg was verdwenen en had plaatsgemaakt voor een waterval. Aangezien we toch echt naar beneden moesten, hebben we met hulp van de touwen een weg terug gevonden! Gevaarlijk..maar een bijzonder (toffe)  ervaring, dat zeker! ;-)

De volgende dag richting de  Niah Caves gegaan en werden we vergezeld door 2 Belgen. Daar met een pontje naar de overkant en over een mooi aangelegd pad door het regenwoud en naar de grot. Deze was super groot en donker en bood onderdak aan 250.000 vleermuizen. Het tweede deel was met hulp van zaklamp alleen toegankelijk en glad en kwam je uiteindelijk uit bij de  'painted cave' met mooie muurschilderingen. Op de  terugreis nog een korte tour door
Miri en info over Sarawak gekregen.

De dag erop naar Sibu waar we het eerste hostel hebben gevonden waar we geen internet hebben! Even rondgelopen en lekker gegeten bij de mensen die het hardst hun best deden ons naar binnen te krijgen..;-)

De dag erop door Sibu gelopen richting een grote chinese tempel, grote moskee en bij het lau king howe hospital memorial museum geweest waar je de medische instrumenten, andere materialen, werkkledij en verhalen door de jaren heen zag van het ziekenhuis toentertijd. Verder was Sibu niet heel bijzonder, maar een echt haven stadje en met veel containerschepen.

Met de expressboot naar Kuching! Een tochtje van 5 uur over de zuid Chinese zee en de rivier! Prima te doen! In Kuching naar een Hostel gegaan en even de stad verkend. We hebben ruim een week hier en dit geeft ons ook de tijd om even een 'stapje' terug te nemen na onze actieve 2.5 maanden! Misschien wel even verstandig en nodig...;-)

De volgende dag verhuisd naar de lodge waar ik altijd verbleef en een tocht door kuching! Alhoewel dit de derde keer was... Had ik nog niet zoveel hiervan gezien! Voorheen waren de tripjes voornamelijk afgestemd op het halen van een nieuw visum!

Op naar een culturele dag met het Sarawak museum, riviertochtje, orchidee tuin, door chinatown, een kookcursus voor de volgende dag geboekt en ayam bakar gegeten en bijgekletst met de oude vrienden van de lodge! De ochtend vroeg op en met regen vertrokken richting Semenggok wildlife centre om de Orang oetans te zien. We konden ze nu een keer in het 'wild' zien, waarbij ze rond 9 uur gevoederd worden. We waren mooi op tijd (8 uur) en zagen een moeder en kindje orang oetan en nog een zus van hun. De groep mensen die later kwamen hadden helaas pech.. Want dit waren de enige die zich hadden laten zien deze ochtend bleek achteraf. Mooi om te zien hoe de orang oetans opgevangen worden en in wat een mooie omgeving ze leven. Daarna de busreis geregeld naar Sintang en klaargemaakt voor de kookcursus! Een privé les, want we waren de enige twee . Een super enthousiaste man die ons van alles uitlegde waarbij we uiteindelijk vier heerlijke gerechten hebben klaargemaakt. Kerst 2013 gaat culinair worden dit jaar denk ik...En ik heb eindelijk geleerd hoe je een ananas op een normale manier moet snijden! deze avond ontmoette we 2 Engelsen die nu in Abudabi wonen en een Franse jongen die ook mee wilden naar Bako park de volgende dag! In de vroegte vertrokken naar het Bako park. Ik was hier al eerder geweest bij een eerder bezoek en nu andere tochtjes gepland en gekeken of we nog even konden zwemmen. Een geweldig mooi park met verschillende natuur, regenwoud, duinachtig en zelfs vulkanisch landschap, daarnaast de mooie stranden en hebben we de ('Dutch Monkeys') neusapen gezien! De avond bovenop een parkeergarage gegeten. Wat een goed idee om daar een super grote foodcourt neer te zetten waar echt alles wat je wilde was. Daarnaast ook nog eens zeer veel, vers en lekker! De drie dames (Amy, Manon en ik) zelfs nog dapper een vissenoog geprobeerd.. (geen aanrader) Een dag wat rustiger aan en wezen shoppen en naar de avondmarkt geweest om wat lokale lekkernijen te proberen. Er was nog een battle of the band die avond bij een stage aan de rivier. 8 bandjes streden om een plek in de finale. Super leuk om te zien en met onze staanplaatsen achter de jury hadden we een mooi zicht op de performances! We kregen te horen dat de Rafflesia in bloei stond! Dit is de grootste bloem ter wereld en deze groeien alleen op Borneo en de Filipijnen! Wanneer ze in bloei staan is dat voor een periode van 5 dagen! Dus onze planning iets omgegooid om alle dingen nog te kunnen doen hier! Eerst een dagje cultureel naar het Sarawak Cultural Village, waar ze van de etnische groepen hier hun traditionele manier van wonen en leven demonstreren in een soort open lucht museum. Erg leuk en mooi om te zien en bij de dansshow nog even mee gejoget op het podium! Daar ontmoete we Lisa (NL) en Olivia (zwitserland) weer die ons het nanga damai Homestay hadden aangeraden vlakbij het strand (waar hun nu al 4 dagen verbleven) en die we ook geboekt hadden. Eerst samen in een beach tent met live muziek heerlijk gezeten, gegeten en genoten van the 'good live' en daarna door naar het geweldig mooie Homestay compleet met zwembad en luxe! De avond met de eigenaar geborreld, de giftige huisslang gezien die op de veranda leeft... en lekker even een dagje genoten hier! ;-) de avond weer terug naar Kuching en met oude vrienden geborreld en gegeten. Onze laatste dag kuching alweer en onze laatste activiteit.. Met de bus naar het Gunung gading national park. De eerste bus gemist, aangekomen was de andere net vertrokken en 2 uur later ging de volgende.. Maar deze bleek stuk te zijn, waarna na een half uur er een maintainance mannetje kwam die wat wonder water erbij deed, een schroefje vastdraaide en de bus startte en we dus op konden naar het park! Met een gids die ons wat meer vertelde over het groeiproces van de bloem! Erg interessant, bijzonder en leuk deze rafflesia te kunnen zien, gezien ze niet vaak voorkomen. De laatste avond heerlijk gegeten en afgesloten in de stad! Zelfs nog even ons afsluitende concertje gegeven in een bar met livemuziek! Met z'n vieren de bohémien raphsody.. (arme mensen!) Met maar een paar uurtjes slaap, ook nog door de wekker geslapen en uiteindelijk met veel gehaast, het niet meer kunnen vinden van mijn sleutel e.d. 30 minuten te laat gearriveerd voor de bus en 'een beetje' gehaast voor de derde keer afscheid genomen van Kuching! Het blijft een geweldige stad! Maar goed...Eindelijk maar toch ; Op naar Sintang! Heerlijk om weer terug te gaan naar mijn stad! Iedereen weer te zien, Manon wegwijs te maken en de laatste dagen af te strepen! Want dat zijn er nog maar 8! ;-) Zeker genoten van de Maleisische kant van Borneo! Zoals het maleisisch borneo's gezegde luidt;If adventure had a home... It would be here! ;-p Tot snel allemaal, bedankt voor de lieve en leuke berichtjes en tot alweer de laatste update straks....! :-) xx

• 05 December 2013 - 21:23

Annechien:

Veel plezier nog es, tot volgende week! xxx

• 06 December 2013 - 14:34

Inge:

Hey Es opnieuw 'Sinterklaas' gevierd in Sintang of ben je er niet meer aan toe gekomen door al het gereis? Geniet nog van je laatste vakantiedagen en laat ze lekker lang duren...!!
    Dikke zoen.