Vietnam: elke dag iets anders!  - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Vietnam: elke dag iets anders!  - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Vietnam: elke dag iets anders!

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Oktober 2013 | Vietnam, Sa Pá

Vanuit Phnom Penh vertrokken en na een 7 urig busritje en een snelle grensovergang aangekomen in Ho Chi Minh, ook wel bekend als Saigon. Samen met nog een Nederlandse een guesthouse gezocht en de stad verkend. Een tripje naar de Cu chi tunnels die tijdens de vietnamoorlog gebruikt werden. Deze tunnels zijn 200 km lang, 1.30 m hoog en 60'cm breed. De mensen konden hier maximaal 3 dagen in verblijven. Een korte tour en uitleg hoe dit eruit heeft gezien en ook wij mochten nog een stukje (100 meter) door de smalle gangen kruipen. Erg indrukwekkend en allemaal nog zo origineel! Daarna zijn we naar het warmuseum geweest waar je alles over de vietnamoorlog kon lezen en zien in fotoreportages. Nou heb ik wel wat meegekregen vanuit school, maar dit was echt heel heftig. Vooral om alle foto's te zien van bijvoorbeeld de napalm, de gevolgen en alle andere heftige dingen die zijn gebeurd.. Heel bijzonder! Nog even  rondgelopen in de stad en een nieuwe dagtrip gepland.. Op naar de Mekong Delta, floathing market, boottocht en fietstocht dachten we. Maar de busrit van 2.5 uur, een motorboottochtje, super leuk boottochtje inclusief rijsthoed van 5 minuten de kleine delen van de Mekong af, een bezoekje aan de lokale snoep/ kokosnootfabriek en honingverkoopplek en een lekkere lunch maakte het iets minder spectaculair dan we hadden verwacht. Maar desondanks een erg mooie omgeving en de avond met 2 anderen uit het hostel en anderen in de kroeg afgesloten.

Door naar het noorden en de eerste stop is Dalat..  En dit in een slaapbus waar je met 3 naast elkaar ligt (met een meter tussenbreedte/gangpad en echt een soort bed/stoel hebt.. Geweldig! De lonely planet raadde ons een leuk hotelletje aan, maar aangekomen bleek deze gesloten te zijn.. Er werd ons een  100 meter verderop aangeraden.. En deze was super mooi, goedkoop en hele leuke mensen! Op de motor het bergachtige en aan Frankrijk herinnerend gebied gereden. Bij een klooster (thien vien truc lam) geweest en mooie meren en watervallen bezocht. Onderweg bij de thac preen, een soort attractieparkje geweest, waar zelfs op olifanten en struisvogels gereden kon worden.. Deze avond meegevraagd door een hotelgast (Mai) voor een borrel en live muziek in een bar van een hotel. Hier een soort van huiskamerconcert gekregen, gezien we zowat de enige waren! 5 mensen vanuit verschillende landen die samen speelden. Een man kon echt werkelijk alle instrumenten spelen! Daar nog een bekende Vietnamees, (maar van oorsprong Amerikaan) gespot, die een film kwam draaien daar..en een borrel mee gedronken. Mai was helemaal enthousiast en wij hadden geen idee! Na 10x het laatste liedje en gratis wijn, dalat afgesloten en weer verder door naar het noorden!

Hoi an, een rustig en mooi dorpje, met veel gezellige cafeetjes en dé plek om kleding te laten maken. Je kunt een 3-delig pak in 1 dag laten maken voor een mooi prijsje..Maar gezien we het nog 2 maanden mee moet nemen hebben we ons in kunnen houden! Wel een goede kookworkshop gedaan waarbij we eerst naar de markt gingen voor uitleg en daarna 4 heerlijke vietnamese gerechten heb gemaakt... Ook even gechillt op het strand en daarna door naar Hue op de motor!

De backpack achterop gebonden,  doe daar een motormuis chauffeur bij en achterop, op naar hue wat zo'n 4 uur rijden is. Onderweg nog bij een tempelcomplex gestopt, daarna in danang bij een mooi strand, hebben een waterval beklommen, een oud fort vanuit de vietnamoorlog bezocht en nog langs een klein kleurrijk eilandje die met bruggen bereikt kon worden gereden.
Geweldig mooi en verschillende landschappen zie je hier. We hebben de stad verkend en met poncho de verboden stad bezocht, (citadel, een oud chinees rijk 1802-1945) en daarna huisarrest gehad vanwege de tyfoon die vanuit de Filipijnen onderweg was naar Vietnam en precies ons gebied zou treffen. Na wat navraag zou het de volgende dag komen en maakten ze zich geen druk, 'gewoon binnenblijven'
Storm! Regen! Wind! Wauw... en de volgende dag zag je wat het had aangericht. Het viel enigszins mee, wel overal bomen en takken, rotzooi en in sommige delen overstromingen. Vreselijk hoor! We hoorden dat het dorp verderop en dichterbij het strand, (waar we de dag ervoor waren) erger getroffen was en dat er een aantal doden en gewonden gevallen waren.. :-(

Na het binnen zitten, spelletjes spelen, filmpjes kijken (shrek & Madagascar!)  en het opruimen van het stadje de afgelopen dagen is het mooie weer en is de rust weer terug. Dus we hebben fietsen gehuurd om naar de  Tombe van Minh man en Khai Dinh, op 10 en 12 km afstand te gaan.. Pittig stukje door de bergen maar we zijn gelukkig nog steeds fit. Zelfs nog even over de A2 met de fiets, gezien de fietspaden ontbraken maar dat mocht de pret niet drukken... ;-) Erg mooie en vooral ook verschillende Tombes, bijzonder om te zien.

Daarna de bus gepakt naar Dong Hoi, waarna we naar Phong Nha, (Paradise cave) wouden gaan. Dat werd een 'geweldige' rit... Bus 2 uur te laat! Krappe zitplaats (zelfs voor mij) smerigheid, onvriendelijke mensen, eruit geschopt worden in the middle of nowhere, (industrieterrein van het dorpje dong hoi) waar alles om 11 uur al dicht is.. Taxi geëist, bij een hostel afgezet wat al vol was, met bepakking in het uitgestorven gebied een andere zoeken, uiteindelijk een hostel gevonden en horen we ook nog dat de grotten gesloten waren.. Dit vanwege de storm en de overstromingen, en dat misschien nog wel voor 2 weken! Zijn we hier dus voor niets! Zo jammer...! Na wat uurtjes slaap naar het eerdere hostel gegaan waar ze Engels spraken en een busticket voor de avond geregeld naar Hanoi. Het dorpje bleek nog wel aardig maar na een uurtje lopen had je alles wel gezien. We spraken met andere die in hetzelfde schuitje zaten en hoorden horrorverhalen.. Ze zaten tijdens de storm in het gebied bij de grotten en hadden pas na 2 dagen terug kunnen komen vanwege 2 meter water in het hostel zonder elektra en slangen en ratten en andere vieze beesten die rondliepen.. Na de hele dag hostel hangen, wat uiteindelijk best gezellig was op naar Hanoi! :-)

Aangekomen en na een uurtje slapen de stad verkend , de kathedraal, het meer met de Ngoc Son tempel, het opera huis en de Hoa Lo vestige (oude gevangenis) bezocht en het nachtleven van Hanoi ervaren! Ook hebben we een tocht naar Halong bay geregeld, ongeveer 4 uur rijden van Halong! Met een groepje van 16 (amerikanen, canadesen, franse, russische, finse en chinese en vietnamesen) op de boot en eerst naar de Dau Go cave, kayakken rond een floathing village en daarna met de boot voor anker voor nacht 1 in Halang Bay! Geweldig mooie plek en dag 2 aan land gegaan bij Cat Ba, waar we begonnen met een hiketocht (op slippertjes.. Lekker slim) op de top van de berg een fantastisch uitzicht en won uiteindelijk de nieuwsgierigheid van de rationaliteit toen we een uitkijktoren zagen met danger, no climbing. Boven gekomen snapten we het... Er was nog een half plateau en een paar plankjes wat 20 meter boven de top uitstak. Fotomomentje waard, maar voorzichtigheid was nodig! Op naar het monkey island wat onder restauratie was en we niet opkonden met de boot, maar wel heen konden/mochten zwemmen. Halverwege de tocht richting het strand waren 2 mannen een kwallenbeet verder en zijn we terug gegaan, vanuit de boot zagen we later echt mega grote kwallen overal... De tocht eindigde rond een floathing fishing village. 500 mensen die daar woonden en nog even op het strand gelegen. Geweldig mooi daar! Zeker een bezoek waard! Deze avond in het hotel en daarna door naar Hanoi waar we de laatste wandeldag (verkeerde afslag) naar de Presidential Palace, het Ho Chi Minh museum, het Mausoleum (waar ho chi minh opgebaard ligt, maar helaas nu gesloten was vanwege het overlijden van Giap))

De laatste plek in Vietnam was Sapa. Hier heb je vele rijstvelden en een mooie plek om te hiken.. De ochtend aangekomen en compleet met laarsjes en regenjas voor het hotel verzameld...  Een zwangere gids (zeker 7 maanden) en met nog 20 andere H'mong vrouwtjes in klederdracht de blubber door.. Door de regen was het super glad en bijna onmogelijk zonder de hulp.. Recht door de rijstenvelden! Na een tijdje ging ik echt van mijn hulpvrouwtje houden! Wat een zware tocht, maar geweldig mooi en bijzonder! De rijstvelden zijn oneindig! Na een wandeling van zo'n 5 uur in het dorpje waar de Homestay was aangekomen, gegeten en rijstwijn gedronken met onze medegroepsgenoten. Super gezellig en te veel borrels later op bed, de volgende dag teruglopen en gelukkig had het de hele nacht geregend...;-) nog gladder en langs de rijstvelden naar een waterval en vervolgens een soort zwarte piste af moeten glijden... Wauw! Echt een super mooie tocht, alleen was mijn 'kunst'knie niet helemaal blij met de tocht..;-) een laatste rustdag en relaxdag gepland met heerlijk weer een massage gedaan.  Daarna de bus gepakt en nu onderweg naar Laos.. (is maar 24-27 uur)

Wat een geweldig land, zo verschillend en mooi, veel gezien en ervaren! Zeker een vervolgbezoek waard en voor iedereen aan te raden!
Tot zover.. en excuses voor de lengte...;-) Op naar Laos! :-)
Dikke kus! Xx

• 25 Oktober 2013 - 13:20

Mirette:

Wauw wauw wauw!!! Je kan een boek schrijven over al die avonturen essie! Veel plezier op naar het volgende avontuur. Kus ret

• 25 Oktober 2013 - 14:24

Alice:

Nou Esther, ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker. Wat een avonturen elke keer weer. En wat zijn jullie actief! Hier treedt de herfst nu echt in. De blaadjes gaan vallen. Kastanjes knallen soms op je auto dak en dit weekend wordt de klok weer een uur terug gedraaid.Een heuse zwarte pietenrel is gaande waar zelfs de VN zich mee bemoeit. Het moet niet gekker worden. Je zult er via via wel iets van mee gekregen hebben.
    Heel veel plezier nog. Liefs Alice,

• 25 Oktober 2013 - 14:30

Jetske:

Weer mooi om te lezen!! :) XX

• 25 Oktober 2013 - 15:22

Herre En Thea:

Een schitterende aanvulling op de mooie toegestuurde foto's en op de vele korte berichten. Geen excuses voor de lengte maar grote dank voor dit uitvoerig verslag. Veel plezier en succes in Laos. lieve groeten.

• 25 Oktober 2013 - 18:04

Inge:

Hey Es, respect !!

• 25 Oktober 2013 - 18:27

Annechien :

Lekker de toerist aan het uithangen, good for you, have fun es!

• 25 Oktober 2013 - 23:32

Anneke:

Wat zijn jullie heerlijk actief en aan t genieten. Blijven doen!

• 26 Oktober 2013 - 11:14

Nicky:

Hee Es!

Wauw, prachtig weer om te lezen! Ben jaloers!
    Geniet er maar lekker van en kijk je wel een beetje uit met die 'apenfratsen' (lees klimmen op dingen wat eigenlijk net niet gaat... ik herinner me meerdere momenten ;)) van je, je moet wel heel thuis komen he?

Dikke kus!

• 30 Oktober 2013 - 23:21

Johan En Elsbeth:

hoi schatje
    je hebt weer veel avonturen beleefd
    ben jaloers
    nog 6 weken en dan ben je weer thuis
    geniet nog maar die laatste weken
    kus johan en elsbeth