Laos, simply beautiful! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Laos, simply beautiful! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Laos, simply beautiful!

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 November 2013 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Vroeg in de ochtend na 14 uur bussen vanuit Sapa aangekomen vlakbij de grens in Dien Bien Phu. Na een vage overstap mogen we nu opeens verder reizen in een minivan en reizen we samen met onze metgezel Diego uit Brazilië.

Corruptie, een gezondheidscheck..( scannende temperatuur meter op je voorhoofd(?)  en met 32.1..(?) 'gezond' verklaard) heel gedoe, maar uiteindelijk een prijs voor het visum vastgesteld, want die is volgens mij altijd weer anders.. Om vervolgens nog 'maar' 8 uur door te gaan naar Luang Prabang, onze eerste stop! Totale tocht van 25 uur.. Wauw, maar wat een geweldig mooi land en zo origineel nog, groen, bergen en wachthuisjes bovenop de bergen.  Aangekomen een hostel gezocht en heerlijk gegeten.

Ochtend ritueel hier is dat de monniken rond 6.00 een tocht doen waarbij mensen voedsel schenken voor de arme mensen. Dit schijnt het grootst te zijn in Luang Prabang. Even gekeken en daarna met nog uiteindelijk 9 anderen afgesproken de waterval That Phu Si te bekijken. Gigantische en geweldig mooi, een van de mooiste die ik gezien heb! Zo echt nog en zo groot, we konden nog met een liaan zwaaien en in het ijskoude water te zwemmen  en dat moest uiteraard gedaan worden! In de middag een nieuwe tour geboekt ongeveer 4 uur hier vandaan, waarbij we gingen rotsklimmen en erna in 2 dagen terug kayakken over de rivier.. Lekker actief!

Aangekomen in Nong khiaw en na wat uitleg de rotsen beklommen, 5 routes die echt wel pittig waren.. Vooral 6 uur achter elkaar! ;-) de avond in een soort cottage gezeten en met heerlijk eten, rijstwhiskey en de avond afgesloten met karaoke met de tourguide en andere locals! De dag erop in de kayak en tussen de gebergten en stromingen door, na wat kleine opstartprobleempjes met sturen zijn we er toch in geslaagd om na 7 uur de Homestay in Had Pang te bereiken..  Dat was net een dorpje in indonesia, vriendelijke mensen en een gezellige gemeenschap, na het dorpje verkend te hebben werden we ontvangen met een soort welkomst ritueel/ ceremonie en wat ons geluk zou brengen de rest van onze reis. Dit met een soort altaartje met eten en armbandjes die we nu nog 7 dagen moeten dragen. Heel leuk en bijzonder. Daarna werden we uitgenodigd voor whisky/rijstewijn, vanwege een 7 maanden zwangerschapsfeest van iemand uit het dorp.. Vanuit een pot met rijst drinken die al 2 maanden dicht was en wanneer je er dan water bij doet, dan wordt het een soort rijstewijn.. Apart maar goed te drinken..;-) De laatste dag terug, weer tussen de bergen en mooie omgeving door en de vermoeidheid sloeg wel wat toe, gelukkig was de rivier wat ruwer en hebben we het met ons topteam gered om redelijk heelhuids aan te komen want we waren maar 1 keer omgevallen. Wel kwam ik even tussen een rots en de boot vast te zitten.. Maar met wat blauwe plekken en schrammetjes hebben we het eind in 'maar' 14 uur bereikt! ( nooit weer..;-p)   De laatste avond wat geshopt en na anderhalf jaar weer eens gebowld! Geweldig.. Nadat alle kroegjes gesloten waren konden we daar nog heen ergens achteraf.. De volgende dag op naar Vang Vieng voor het tuben met Jenni, Sini,(Finse) Bart (NL.), Diego(brasil) en Peter (duitser)!

Een klein dorpje dat echt om het tuben gaat en waar je alleen maar toeristen ziet' concept is om rond eind van de ochtend met een band de rivier te 'trotseren' en onderweg kom je barretjes tegen waar je wat drinkt, maar ook kunt volleyballen, basketballen, pingpongen, poolen, jeau de boullen e.d en dat tot de avond.. Erg gezellig en groot feest! ;-) de dag erop met z'n vijven een mountainbike gehuurd en rondgefietst, wat een super mooie natuur en kleine dorpjes en het echte Laose leven is zichtbaar! Back to basic en zo ook de wegen e.d. ;-) Richting de Poukham Cave  waar je in kon lopen en met hulp van onze zaklantaarn op de iPhone nog iets te zien was.. Grappig en bijzonder dat het volledig zelfstandig en makkelijk alles hier soms kan, geen regels en ga maar zover je wilt.. Daarna even gechillt bij de Blue Lagoon, waar je heerlijk kon zwemmen en nog de berg Pha Ngeun beklommen waarbij we door 2 kinderen vergezeld werden.  Een aardig zware tocht van 30 minuten alleen klimmen, maar voor het uitzicht zeker de moeite waard! Nog een extra dagje bijgeboekt om nog een keer te gaan tuben en toen was het echt tijd om afscheid te nemen van onze gezellige medereizigers en weer met z'n tweetjes door te trekken naar Phonsavan.

Hier aangekomen in een best wel doods stadje.. Hier heb je de plain of jars en is een gebied waar de Amerikanen ongelooflijk veel bommen hebben gedropt van 1964-1973. Zo elke 8 minuten 1 bom, 24 uur per dag.. Hier had ik nog nooit eerder van gehoord.
We hebben een motor gehuurd en zelf richting de velden getrokken. Je hebt hier namelijk zelfs nog vele stukken waar het niet veilig is om te lopen want het schijnt dat 30% van de bommen toentertijd niet afgegaan is. Momenteel worden er nog steeds elke dag bommen onschadelijk gemaakt en ook gebeuren en nog vaak ongelukken in de dorpen.. Indrukwekkend en een mooie afsluiting van onze Laos trip.

Voor de derde keer weer onderweg naar Luang Prabang om vanuit daar de bus en slowboat(alleen maar zitten, slapen, spelletjes doen, om je heen kijken  en niks doen...best lastig soms!) naar Pak Beng, daarna naar  Huay Xai om straks de grens over naar Pai of Chiangmai te gaan (we zijn er nog niet helemaal uit) en ons tweede deel van Thailand te zien! We zijn benieuwd!

Een geweldig land met leuke mensen en bijzondere plaatsen en bezienswaardigheden! Verder erg lieve mensen en hele kleine dorpjes aan de weg, met houten hutjes en dit alles deed me soms aan Sintang/kalimantan denken.. (incl slechte wegen) Je voelt je direct thuis en zeker een aanrader om hier nogmaals heen te gaan! Jammer om te gaan, maar ik hoop zeker terug te komen ooit! :-) op naar Thailand en onze laatste maand gaat alweer in!

Bedankt voor alle lieve en leuke berichtjes en appjes! Dikke kus

• 10 November 2013 - 07:35

Robin:

Haha, fantastisch verhaal over die grensovergang. Zo ging het bij mij van Cambodja naar Vietnam. Daar moest je 1 dollar betalen om je temperatuur te laten 'scannen' en bij iedereen was dat 37,5 :-p Veel plezier nog!

• 10 November 2013 - 08:05

Vanessa En Kees:

Leuk om te lezen en geniet an je laatste maand!! :)

• 10 November 2013 - 08:47

Jacob:

Hey Esther.wat een leuke verhalen allemaal zeg! Je zou er zo een boek van kunnen maken. :)
    Maar je laatste maand is in gegaan? En dan terug naar Nederland of....? Geniet en nog maar ff lekker van.
    Liefs, Jacob

Klinkt allemaal super gaaf! Geniet er nog van de komende 5 weken! Tot snel! Xxx

• 10 November 2013 - 10:35

Alice:

Lieve Esther,
    Ik heb weinig toe te voegen aan de voorgaande sprekers.
    Hou het " vast" wat je nu meemaakt voor je weer neerdaalt in Hollandse nichterheid en Hollandse kou.
    Liefs Alice

• 10 November 2013 - 10:37

Sanne :

Hoi Es! Wat leuk allemaal. Dat tuben lijkt me ook fantastisch! Je laatste maand al, geweldig snel gegaan allemaal. Liefs

• 10 November 2013 - 11:13

Jurgen:

Als ik een tip mag geven, sla Pai niet over!!! Meest laidback plaats van Thailand. Scooter huren en prachtige dingen in de omgeving!!

• 10 November 2013 - 17:30

Elsbeth:

wat weer een mooie avonturen
    ook wel spannend
    kunnen niet wachten tot je terug bent
    kusjes peptje en memtje