Indonesie?!;-).. Sudah biasa! - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu Indonesie?!;-).. Sudah biasa! - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Esther Vuijk - WaarBenJij.nu

Indonesie?!;-).. Sudah biasa!

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Oktober 2012 | Indonesië, Sintang

Goed.. Ik ben hier nu 3 maanden.. Wat valt me eigenlijk op.. Indonesië in vogelvlucht/ de(voorheen) ongewone dingen die steeds normaler worden hier...;-)

-Eerlijkheid, ik vind je dik, je ziet er slecht uit vandaag! je bent net een jongetje. Het wordt gewoon gezegd zonder blikken of blozen hoor!
-Een brutaal mens heeft de halve wereld..... Wil je iets dan vraag je het gewoon.. Een werkshirt van STIKes voor de workshop? komen we in de krant bij het weeffestival? Je vraagt het en het gebeurt bijna ook altijd!
-Nieuwsgierigheid; ze willen hier alles van je weten, ga je je huis uit; wat ga je doen, met wie, wanneer ben je er weer.. Kruisverhoor it is!
-Storen; wanneer je bezig bent of in gesprek met iemand bent is het hier normaal om mee te gaan kijken, mee te doen en of degene ook vragen te stellen, of ze willen weten wat er gebeurd en wat je doet.. Voor zover is er geen tot weinig privacy..
-Bekendheid, je veroorzaakt met je witte verschijning, grote neus, blauwe ogen en blonde haren vaak een reactie op .. Geroep op straat, (buleh!!(witte!!) i love you, i want to merry you, hello mister(?)... ) en ook de schrikreacties van mensen en kindjes die soms met angst/ of alsof we aliens zijn ons aan zitten te staren.. En foto's nemen uit de auto en begint er een met een foto, dan volgt een hele foto-shoot, vooral eetfoto's doen het goed, of nog leuker ..eetfilmpjes...
-Motor: links rijden went snel, een keer toeteren is ik ga voor en/of ik ga je voorbij en het is iedereen voor zichzelf, stoplichten zijn ook een beetje voor de sier en hoezo kun je maar met 2 mensen op een moter? De hele familie kan, of met een  kast e.d. ingebouwd worden kan ook prima hoor! En je het liefst helemaal inpakken, (jassen erbij aan met 35 graden)..; We zijn toch al bruin genoeg..
-Status, we kunnen hier als blanke zeker ons een vorm van status geven, zo word je in een adem genoemd en bedankt voor je komst met de gouverneur, waag je een dansje met ze en je mag altijd vooraan/op de beste plaatsen zitten..
-Regen; wanneer het regent, dan stopt de tijd en het leven hier even.. Dan ga je later naar je werk of ga je niet..
-Telefoon; iedereen heeft in ieder geval 2 van deze apparaatjes, je praat niet tot nauwelijks met elkaar en als je ergens zit sms of bel je het liefst zo vaak mogelijk:)
-Verhuizen; dat is toch zo gedaan? Komen jullie meer dan een maand voordat jullie contract afloopt hier al vragen voor hulp bij het zoeken van een mogelijk nieuw huis? Tijd zat...
-Smsen; weer die nieuwsgierigheid, ben je al wakker, heb je al gegeten, wat heb je gegeten, vergeet je niet te eten, wat ben je aan het doen, slaap je al? Enz enz..
-Eten; in een warung eten is goedkoper dan het zelf te moeten maken, (en lekkerder ook) Gemakzucht...;-)
-Eten 2; vooral heel veel en nasi voor en na, 2x per dag redden we makkelijk! je zit toch niet vol na het eten van brood? In een warung krijg je soms het eten eerder dan het drinken en ook vaak niet gelijkertijd met je gezelschap..wachten op elkaar hoeft dan ook niet perse, en eten met je handen kan en mag en is leuheuk!
-Zitten: volgens mij heb ik nog nooit zoveel gezeten, de mensen worden onrustig als je niet direct gaat zitten en zullen altijd een stoel voor je halen en zijn niet gerust tot je gaat zitten.
-Geloof: iedereen heeft het en het is raar wanneer je dit niet zou hebben.. Het mooie is dat iedereen met elkaar om kan gaan, in families zowel moslims en christenen zitten en er geen ruzies of dreigende situaties zich voordoen
-Beweging: alles op de motor.. Je gaat toch zeker niet lopen? Ook al is het 200m verderop, we pakken de motor erbij!(dag dag conditie!)
-Kleding; Hello kitty spullen, pyama's aan.. het kan en mag allemaal, het liefst de hele dag door..
-Trouwerij: de hele buurt komt, eet, feliciteert het bruidspaar, schenkt een envelop met inhoud en gaat weer naar huis.
-Douchen/mandi-en; zeker 2-3 keer per dag, anders ben je echt wel een viezerik!;-)
-Eten 3; ja ja.. de verbazing...kennen jullie ook nasi goreng? Saté? Gado gado? Huh? Maar hoe kan dat dan? Dat komt toch van hier?
-andere Blanken; als er nog een ergens in de buurt woont of werkt of gespot is, dan kennen we hem vast, Nederland is toch niet zo groot?
-Wegen: gaten, smalle bruggetjes, stenen ter opvulling, scherpe bochten.. Sudah biasa! En ook de tijd om ergens te komen altijd in uren berekenen, aantal km zeggen hier niets!
-Tijd: het is warm zat, dus rustig aan, veel geduld is vereist en ik kom straks kun je heel breed nemen.., dit kan echt straks zijn, dit kan over een uur zijn of dit kan over een aantal uren zijn.. Of uit kan uit beleefdheid gezegd woren en helemaal niet komen! ;-)
-Afspraken: als je niet duidelijk zegt wie en wanneer en wat er moet gebeuren dan gebeurt het ook niet.

Tot zover.. Wat een geweldig land! Ik zal kijken of ik de lijst kan blijven aanvullen..
Het zal wel weer wennen worden volgend jaar december bij terugkomst ben ik bang...;-) xx

• 26 Oktober 2012 - 14:54

Leonie:

Lieve Esther,

wat weer een mooi verhaal. Je beleeft wat daar, je kunt wel een boek schrijven.

Dikke kus Leonie

• 26 Oktober 2012 - 16:00

Mirette:

Hi Essie!

Te gek om te lezen en erg herkenbaar ;)
    Veel plezier daar en ook alvast met de komst van je paps en mams,
    ik zag hun waarbenjij ook al voorbij komen.. me is jealous!!

Dikke x Mirette

• 26 Oktober 2012 - 16:13

Monica:

Lieve Esther, wat herken ik een hoop uit je verhaal...Of ik er bij was ;-)
    Blijf genieten en schrijven, dan blijf ik ook een beetje bij...xxxxx

• 26 Oktober 2012 - 16:13

Monica:

Lieve Esther, wat herken ik een hoop uit je verhaal...Of ik er bij was ;-)
    Blijf genieten en schrijven, dan blijf ik ook een beetje bij...xxxxx

• 26 Oktober 2012 - 18:46

Annechien:

haha erg gelachen om je nieuwe verslag! Dikke zoen!

• 26 Oktober 2012 - 20:53

Maaike:

Hahaha leuk! :D

• 26 Oktober 2012 - 22:18

Peptjen:

lieve esther

Wat een mooi geschreven verslag, heb vandaag net een boekje over gewoontes in indonesie zitten lezen heb jij dit geschreven?, het kwam zo echt over. ik herkende veel dingen. Gaan we straks ook meemaken. tellen de dagen af nog 110, kunnen niet wachten om je te bezoeken.
    manies peptjen

• 27 Oktober 2012 - 09:00

Thijs:

Geweldig al die (aparte?) gebruiken! Kan niet wachten tot wij dat ook mee mogen maken!

Liefs Thijs

• 27 Oktober 2012 - 09:26

Alice:

Lieve Esther,
    Heel mooi zoals je de cultuur van daar even aan ons presenteert. Dank je wel! Hier hoef je niet zo vaak te douchen hoor en zeker niet onder de buitendouche ha,ha.
    Te koud met bijna nachtvoorst.
    Lieve groet, Alice

• 27 Oktober 2012 - 15:29

Brenda:

¨vind ik leuk¨

• 28 Oktober 2012 - 10:28

Anneke:

Dat wordt een enorme cultuur shock als je ooit weer es terugkomt naar ons kikkerlandje haha ;)
    Mooi verslag Esther, hoop het allemaal ook eens in het echt te kunnen beleven.
    Geniet van je leventje daar!

• 28 Oktober 2012 - 20:13

Eise:

Hey Esther, Alweer zo'n reisverslag dat maakt dat je zin krijgt om ook es naar Indonesie te gaan Geweldig! Lekker eten, rustig aan, temperatuurtje is prettig, alleen die muggen daar zou ik gek van worden. Maar de rest maakt een hoop goed denk ik. Iedere keer weer leuk leesvoer uit het oosten; ga zo door. Kus Eise

• 29 Oktober 2012 - 14:07

Marlies:

Hoezo lijken alle blanken op elkaar?!?! Dat zullen wij Nederlanders nou nooooooooooooooooooit zeggen............ "alle Chinezen zien er hetzelfde uit en hebben spleetogen", ha, ha. Leuk verslag hoor Stuiterbal, ik ben en blijf jaloers op wat jij allemaal meemaakt.

• 29 Oktober 2012 - 17:04

Frank:

haha, topverslag!

• 30 Oktober 2012 - 21:02

Sanne:

Hoi zusje!!

Wat leuk om dit te lezen!
    Was al veel weer vergeten.

Hou van jou! Xx